Математика
Формування в учнів ціннісного ставлення до суспільства, держави та
до самої себе, відчуття своєї належності до України, усвідомлення єдності
власної долі з долею своєї країни, активної за формою та моральної за змістом
життєвої позиції є головною домінантою національно-патріотичного виховання
учнів в процесі шкільного навчання, у тому числі, навчання математики. Важливою
складовою виховання є прищеплення шанобливого ставлення до Збройних сил
України, підготовка до оволодіння військовими професіями, мотивація учнів до
військової служби.
Виховання в школярів почуття патріотизму слід здійснювати на
уроках математики, віддаючи перевагу окремим аспектам цієї роботи відповідно до
вікових особливостей учнів.
Зокрема, у 5-6 класах доцільно надавати пріоритет вихованню в
учнів любові до України, її природи, рідного дому, школи, рідної мови, шляхом
складання самими учнями (або за допомогою вчителя) і розв’язування задач, в
яких мова йде про їх рідний край. Це задачі, що містять історичні дані, відомості
про тваринний та рослинний світ регіону, в якому проживають школярі тощо. Під
час розв’язування задач доречно пропонувати учням коментувати виконання дій. Це
сприятиме розвиткові усного мовлення, формуванню у школярів вмінь правильно і
грамотно висловлювати свої думки українською мовою. З цього погляду корисними
також будуть такі завдання, як наприклад, «Прочитай», «Сформулюй»,
«Провідміняй: а) сорок два мільйони; б) двадцять дев’ять тисяч».
У 7-9 класах можливо розширити знання учнів про культуру українського
народу за допомогою різних українських орнаментів (вишиванок) в процесі
вивчення геометричних перетворень. Бажано звернути увагу учнів на те, що багато
орнаментів лише на перший погляд видаються симетричними або утвореними шляхом
паралельного перенесення. Насправді ж створення орнаментів людиною є процесом
творчим, не завжди підпорядкованим математичним законам (на відміну від
машинного орнаментування).
У процесі навчання слід звертати увагу учнів на прізвища
українських математиків, на їхній внесок у розвиток математичної науки. Одне з
таких прізвищ – М. П. Кравчук, на пам’ятнику якого написано: «Моя любов –
Україна і математика». М. П. Кравчук – академік Всеукраїнської Академії
Наук, якого 1938 року безпідставно репресували і заслали на Колиму, де він
загинув. Суттєву допомогу вчителю нададуть відповідні матеріали, вміщені в
українських шкільних підручниках з математики.
Широкі можливості щодо виховання почуття патріотизму створюються
при проведенні тематичних позакласних заходів, присвячених українським
математикам: математичні вечори, вікторини, конференції, диспути, дискусії чи
змагання тощо. На таких заходах можна розповісти учням про життя, діяльність та
здобутки видатних українців, запропонувати розв’язати кілька задач, складених
ними.
У 10-11 класах серед основних виховних завдань є прищеплення
любові до Батьківщини, відданості своєму народу, гордості за його культурні
надбання, вболівання за його долю. Важливо продовжити ознайомлення учнів з
іменами та біографіями видатних українських математиків. Наприклад, розповісти
учням про творця одного з важливіших методів інтегрування - М. Остроградського
(народився і похований на Полтавщині).
Учнів основної та старшої школи варто також залучати до проектної
діяльності, пов’язаної з вивченням діяльності відомих українських математиків.
Наприклад, учням можна запропонувати такі теми для розроблення проектів:
«Премії НАН України імені видатних українських учених», «Пам’ятники українським
математикам», «Збірник українських історичних задач» та ін.